________________

infoblokk_kedv_final_felso_cmyk_ESZA_r.jpg

Ügyfélfogadás

Egészségfejlesztési Iroda (EFI) Ügyfélfogadása

 

Hétfő: 9.00-16.00
Kedd: 9.00-16.00
Szerda: 9.00-18.00

Csütörtök: 9.00-16.00
Péntek: 9.00-12.00

Q10 koenzim – a fiatalság titka

A Q10 koenzim molekulát (ubikinont) 1957-ben fedezték fel. Azóta egyre több, szervezetünk számára kedvező hatás tulajdonítanak neki.

A Q10 egy vízben oldható, vitaminszerű anyag, majdnem az összes eukarióta (sejtmaggal rendelkező) élőlényben – így az emberben is – megtalálható. Legfontosabb szerepét a test energiatermelésében játssza. Legnagyobb koncentrációban a nagy energiaigényű szerveinkben – szív, máj, vese – van jelen.

 

 

 

 

Pontosan mire jó a Q10?

Ez az anyag elsősorban biokémiai folyamataink fontos katalizátoraként működik. Szabályozza a mitokondriumokban történő energiatermelést.

Legerősebb hatását a szabadgyökök lekötése során fejti ki. Ennek fontosságát már aligha kell hangsúlyoznunk, hiszen köztudott, hogy a szabadgyökök felelősek a daganatos sejtek kialakulásáért.

A Q10 fontos szerepet játszik a fogíny egészségének megőrzésében, segít megelőzni a fogínysorvadást és a foggyökér megbetegedéseit is.

Nem véletlenül ajánlják szívbetegségekben szenvedőknek sem. A Q10 bizonyítottan jó hatással van a szívritmuszavarokra, az érelmeszesedésre és a magas vérnyomásra is.

Eredményesen alkalmazzák allergia, asztma és más légút betegségek kezelésére, valamint skizofrén és Alzheimer-kóros betegeknél is.

 

Ha hiány van belőle…

Amennyiben szervezetünk számára nem biztosítjuk az utánpótlást, az alábbi betegségek, kellemetlen tünetek alakulhatnak ki:

·         Szív- és keringési rendellenességek

·         Érelmeszesedés

·         Magas vérnyomás

·         Daganatos betegségek

A Q10-et az emberi test csak 25-30 éves koráig képes szintetizálni. Ezt követően lassan, de biztosan hanyatlani kezd a szintje, amit feltétlenül pótolni kell. 30 éves korunk betöltése után kötelező!

 

Mennyit fogyasszunk naponta?

A Q10-bevitel függ az egyén aktivitásától. Ha nem végzünk fizikailag megterhelő tevékenységet, naponta 10-30 mg közé tehető az optimális mennyiség. Ez értelemszerűen a többszörösére nőhet, ha az illető nehéz fizikai munkát, vagy kemény súlyzós edzést végez. Ez esetben 30-60 mg-ra is nőhet a napi Q10 szükséglet.

 

 

 

Nézzük, hogy egyes élelmiszereink mennyi Q10 koenzimet tartalmaznak (mg/kg):

 

 

Marhaszív 113, marhamáj 39-50, marha izom 26-40

 

Sertésszív 11,8-128,2, sertésmáj 22,7-54, sertés izom 13,8-45

 

Szardínia 5-64, vörös húsú makréla 43-67, fehér húsú makréla 11-16, lazac 4-8, tonhal 5

 

Szójaolaj 54-280, olívaolaj 4-160, szőlőmagolaj 64-73, napraforgóolaj 4-15

 

Rizskorpa 27, kókusz 27

 

Földimogyoró 27, dió 19, szezámmag 18-23, pisztácia 20, mogyoró 17, mandula 5-14

 

 

Petrezselyem 8-26, brokkoli 6-9, karfiol 2-7, spenót 1-10, szőlő 6-7, kínai kel 2-5

 

 

 

Avokádó 10, feketeribizli 3, eper 1, narancs 1-2, grapefruit 1, alma 1

 

 

Látható, hogy legmagasabb Q10 tartalommal a húsfélék rendelkeznek, rajtuk kívül jó Q10 forrásnak számítanak az olajos magvak és a növényi olajok. Nem árt tudni, hogy ha a húst olajban sütjük, az értékes Q10 tartalom 25-30 százalékának búcsút mondhatunk.

 

Mikor van szükség Q10 pótlásra?

30 éves kor fölött mindenki számára ajánlott, hogy az étellel bevitt Q10 mellé kiegészítőből is biztosítson még egy emberes adagot. A Q10-et túladagolni nem lehet, semmiféle mellékhatása nincs.

Az általános tapasztalat az, hogy a hagyományos étrend csak felét-harmadát biztosítja a napi szükségletnek, de ez a szám egy vegetáriánus esetében jóval alacsonyabb is lehet, hiszen a legjobb természetes Q10 források zöme az állati eredetű élelmiszerek közül kerül ki.

 

Ha még sokáig szeretnénk megőrizni fiatalságunkat, és idősebb korunkat is egészségesen akarjuk tölteni, csak egy jelszót kell megtanulnunk: Q10-et minden nap!

 

Lektorálta: Dr. Ács Gábor, oxyológus

No thoughts on “Q10 koenzim – a fiatalság titka”