________________

infoblokk_kedv_final_felso_cmyk_ESZA_r.jpg

Ügyfélfogadás

Egészségfejlesztési Iroda (EFI) Ügyfélfogadása

 

Hétfő: 9.00-16.00
Kedd: 9.00-16.00
Szerda: 9.00-18.00

Csütörtök: 9.00-16.00
Péntek: 9.00-12.00

Hogyan kerüljük el a dehidratációt?

Testünk élelem nélkül akár hetekig is elvan, de a folyadék hiányát csak néhány napig bírjuk. Ha a vízveszteség eléri a testsúly 15 százalékát, a szomjazó meghal.

A dehidratáció – más néven kiszáradás – leginkább a nyári melegben veszélyezteti szervezetünket. A kiszáradás fogalma azt jelenti: testünk nedvességtartalma drámai mértékben csökkent. A víz létfontosságú szerveink működéséhez, ezért nem árt tisztában lenni azzal, hogy mennyi az optimális napi bevitel.

Bár a legtöbb forrás napi X pohár víz megivását javasolja, ez egy nagyon pontatlan és általánosító állítás. Egyáltalán nem mindegy, hogy mekkora az a pohár, és ami még fontosabb, a folyadékigény egyénenként eltérő lehet. A napi vízigényt jó közelítéssel ki tudjuk számolni a testsúlyból. Könnyen belátható, hogy egy 50 kilós és egy 100 kilós embernek nem ugyanakkora a folyadékszükséglete. A napi 3 liter víz bevitele egy átlagos testtömegű (60-80 kg-os), nem sportoló személy számára megfelelő. Célszerű minden 20 testtömegkilogrammonként egy liter vizet számolni, tehát egy 100 kilós embernél ez napi 5 litert jelent.

 

Ha aktív életet élünk, például rendszeresen sportolunk, vagy nehéz fizikai munkát végzünk, folyadékszükségletünk ennél is magasabb lehet. Ne várjuk meg a szomjúságérzetet, mert ez már a dehidratáció kezdetét jelenti.

A kiszáradás tünetei

Szomjúságérzet

Hirtelen súlyvesztés

Megnövekedett pulzus- és légzésszám

Csökkenő vizeletmennyiség, a vizelet sötét lesz

Kiszáradt nyelv és ajkak

Szédülés, gyengeségérzet

Kiszáradt, rugalmasságát vesztett bőr

Csecsemők esetében a kutacs behorpadása

A dehidratáció nem játék. A súlyos kiszáradás veseelégtelenséghez, és folyadékpótlás hiányában halálhoz vezet.

Mit tehetünk, ha a kiszáradás tüneteit észleljük?

Természetesen azonnal kezdjük meg a folyadékpótlást. Nagyon nem mindegy az sem, hogy ezt mivel tesszük. Pótolni kell az elvesztett folyadék mellett az ásványi anyagokat és a sót is. Ihatunk szinte bármit, ami alkohol-, cukor- és koffeinmentes. A dehidratált személynek tilos alkoholt, vagy kávét innia, mert ezek csak tovább rontanak a helyzetén. Tévhit, hogy kánikulában a hideg sör a legjobb folyadékpótló megoldás. Igyunk helyette langyos teát cukor nélkül.

Ha kisgyermeken vagy csecsemőn tapasztaljuk a kiszáradás jeleit, ne kockáztassunk, azonnal forduljunk orvoshoz!

Megelőzés

A kiszáradás elkerülhető, ha odafigyelünk az egyenletes folyadékpótlásra. Igyunk meg minden órában legalább 2-3 dl vizet. Ezt a mennyiséget bátran emelhetjük, ha erőteljesen izzadunk, vagy olyan tevékenységet végzünk, ami fokozott vízveszteséggel jár (sport, fizikai munkák). Különösen ügyeljünk a fokozott vízbevitelre krónikus hasmenés esetén is.

Ne feledjük:  nem kell megvárni, míg megszomjazunk, mert a szomjúságérzet már a dehidratáció legelső jele.

 

Lektorálta: Dr. Ács Gábor, oxyológus.

No thoughts on “Hogyan kerüljük el a dehidratációt?”