________________

infoblokk_kedv_final_felso_cmyk_ESZA_r.jpg

Ügyfélfogadás

Egészségfejlesztési Iroda (EFI) Ügyfélfogadása

 

Hétfő: 9.00-16.00
Kedd: 9.00-16.00
Szerda: 9.00-18.00

Csütörtök: 9.00-16.00
Péntek: 9.00-12.00

Diéta – hogyan kezdjük el?

Karácsonykor és húsvétkor csak a legelszántabbak tartják be a szigorú diétás előírásokat. Ezek az ünnepek épp ellenkezőleg, a mértéktelen evés-ivásról szólnak leginkább.

De ha ezt követően mérlegre állunk, máris elátkozzuk könnyelműségünket, és a pokolba kívánjuk a korábban oly jóízűen fogyasztott ünnepi lakomát. Mit lehet ilyenkor tenni? Hogyan tud megszabadulni túlsúlyától egy aktívan nem sportoló, étrendjének összetételére kevés figyelmet fordító személy?

Első fontos szabály: ne legyen drasztikus a váltás

Ne akarjon egyszerre mindent megreformálni. Ha az előző 20-30-40 évben nem végzett semmiféle sporttevékenységet, nem árt az óvatosság. Lassan, fokozatosan szoktassa magát a rendszeres mozgáshoz, és élvezze, ahogy felgyorsul a pulzusa, oxigénnel telítődik a tüdeje, és izmaiba vér áramlik.

A diéta kezdetén szinte bármelyik mozgásforma hasznos és eredményes lehet. Ami fontos, hogy anaerob – tehát izmainkat terhelő, és aerob – vagyis lassú, monoton mozgást is végezzünk.

Izmaink kezdetben jól fejlődnek a otthon végezhető gyakorlatoktól is. Végezzen hetente háromszor ilyen jellegű edzést az alábbi gyakorlatokkal:

·        Fekvőtámasz

·        Hasprés

·        Guggolás saját testsúllyal

·        Vádligyakorlat állva – lábujjhegyre állás

Végezze a gyakorlatokat a fenti sorrendben, így először a felső-, majd az alsótest kerül megedzésre. Minden gyakorlat esetén legyen legalább 3 sorozat, 20-20 ismétléssel.

Igyekezzen a sorozatok között 2-3 percnél nem hosszabb pihenőt tartani, és mindig igyon közben elegendő folyadékot. Egy fél-egyórás tréning során fél-egy liter víznek el kell fogynia, különben könnyedén dehidratált állapotba kerülhet, és semmit nem ér majd a befektetett munka.

Kövesse ezt az edzéstervet 2-3 hétig, és ha már úgy érzi, túl könnyen végre tudja hajtani a 20 ismétléseket, emelje az adagot 30-ra.

Étrendi irányelvek

Bár a tartós és eredményes fogyáshoz precíz étrend szükséges, az első 1-2 hétben még ne változtasson drasztikusan étkezési szokásain. Amit  már most azonnal megtehet:

Emelje a napi étkezések számát legalább 5-re

Iktassa ki étrendjéből az egyszerű szénhidrátokat (finomlisztből készült termékek, cukrozott üdítők, alkohol, sütemények, édességek), a kristálycukor helyett használjon természetes édesítőszert.

Csökkentse a telített zsírok bevitelét, amennyire csak lehetséges. Ide tartoznak a zsíros húsok, felvágottak, ömlesztett sajtok és a tojássárgája.

Kerülje a transzzsírokban gazdag élelmiszereket. Ez a zsírféle különösen kártékony az egészségünkre nézve, és ha a termék csomagolásán azt látja, hogy hidrogénezett, vagy részben hidrogénezett növényi olaj/zsiradék felhasználásával készült, ne vegye meg!

Transzzsírban gazdag élelmiszerek:

·        Margarin

·        Chipsek, egyéb rágcsálnivalók

·        Kekszfélék, sütemények

·        Levesporok

·        Egyes salátaöntetek

·        Mélyhűtött pékáruk és pizzafélék

 

Lektorálta: Dr. Ács Gábor, oxyológus

 
 

No thoughts on “Diéta – hogyan kezdjük el?”