________________

infoblokk_kedv_final_felso_cmyk_ESZA_r.jpg

Ügyfélfogadás

Egészségfejlesztési Iroda (EFI) Ügyfélfogadása

 

Hétfő: 9.00-16.00
Kedd: 9.00-16.00
Szerda: 9.00-18.00

Csütörtök: 9.00-16.00
Péntek: 9.00-12.00

Miért van szükségünk D-vitaminra?

A D-vitamin szervezetünk számára nélkülözhetetlen zsírban oldható vitamin. Fontos szerepet játszik a kalcium felszívódásában, és számos daganatos, szív- és érrendszeri, illetve autoimmun betegség megelőzésében.

Napfény hatására szervezetünk képes előállítani, de ez nem mindig fedezi a szükséges napi bevitelt. Kiváltképp igaz ez késő ősszel és télen, amikor előfordulhat, hogy hetekig nem bukkan elő a Nap.

A D-vitamin név nem egyetlen vitamint jelöl, hanem több, már nem szteránvázas szteroidszármazékot. Ahhoz, hogy szervezetünk előállíthassa, bőrünket rendszeres időközönként érő napsugarakra  - egész pontosan UV (ibolyántúli) sugarakra – van szükségünk, melyek segítségével a bőrünkben lévő szteroidok D-vitaminná alakulhatnak.

 

A csontok, fogak és ízületek optimális működéséhez nélkülözhetetlen a megfelelő mennyiségű D-vitamin bevitel. Általában napi néhány perc napozás már elegendő lehet (sőt, a nyári napozás akár az egész éves D-vitamin szükségletet is fedezheti), de esetenként érdemes vitaminkiegészítéshez folyamodni.

 

Magasabb D-vitamin igény a következő csoportoknál jelentkezik:

  • Elégtelen táplálkozás, vagy nagyon alacsony kalóriabevitel esetén
  • Menupauza után lévő nőknél
  • Szigorú vegetáriánus étrendet követők esetében
  • Daganatos betegségek rizikócsoportjaiba tartozó személyeknél
  •  

Természetes és mesterséges források

Jelentős mennyiségben található D-vitamin a tojássárgájában, májban, tőkehalmáj olajban, vajban és a margarinokban. A bevitt mennyiség 50-80 százaléka szívódik fel.

Naponta körülbelül 200-400 NE (nemzetközi egység)  D-vitaminra van szükségünk. Az alábbi táblázatban látható, hogy ez mely élelmiszerekkel valósítható meg:

Forrás   D-vitamin-tartalom

Lazac, friss, vadon halászott       600-1000 NE/100 g

Lazac, friss, tenyésztett               100-250 NE/100 g

Lazackonzerv    300-600 NE/100 g

Szardíniakonzerv             300 NE/100 g

Makrélakonzerv              250 NE/100 g

Tonhalkonzerv 236 NE/100 g

Tőkehalmájolaj                400-1000 NE/teáskanál

Tojássárgája      20 NE/sárgája

 

A D-vitamin pótlását táplálékkiegészítők segítségével is megoldhatjuk, de előtte mindig kérjük ki orvosunk véleményét.

 

Hiánytünetek

A D-vitamin gyermekkori hiánytünete az angolkór (rachitis), amit nem megfelelő csont és ízületi fejlődés, valamint gyenge izomzat kísér. Felnőttek esetében csontlágyulás jelentkezhet, melynek következtében gyakori csonttörések, izomgörcsök és izomgyengeség jelentkezhet.

 

D-vitamin túladagolás

Mivel ez egy zsírban oldódó vitamin, ha huzamosabb ideig átlépjük az ideális beviteli mennyiséget, túladagolási tünetek jelentkezhetnek. Ha rendszeresen napi 1800 NE-nél több D-vitamint viszünk be, vesekövet, magas vérkalciumszintet okozhat. Esetenként jelentkezhet hányás, fejfájás, székrekedés, vagy csontgyengülés.

 

 

Lektorálta: Dr. Ács Gábor, oxyológus

No thoughts on “Miért van szükségünk D-vitaminra?”