________________

infoblokk_kedv_final_felso_cmyk_ESZA_r.jpg

Ügyfélfogadás

Egészségfejlesztési Iroda (EFI) Ügyfélfogadása

 

Hétfő: 9.00-16.00
Kedd: 9.00-16.00
Szerda: 9.00-18.00

Csütörtök: 9.00-16.00
Péntek: 9.00-12.00

Hogyan előzhető meg a cukorbetegség?

A cukorbetegség (diabétesz) már régóta népbetegségnek számít. Két fajtáját különböztethetjük meg: az 1-es és a 2-es típusú cukorbetegséget.

Az 1-es típusra (gyermekkori cukorbetegség) a hasnyálmirigyben inzulint elválasztó Langerhans-szigetek béta-sejtjeinek pusztulása jellemző. Ennek következtében nem termelődik inzulin, melyet ezért külső forrásból kell pótolni.

 

 

Az 1-es típusú cukorbetegség kialakulásában jelentős szerepet játszik a genetikai hajlam. Ha az egyén felmenői között már előfordult diabétesz, nagyobb eséllyel fog benne is kialakulni. A genetikai tényezőket tekintve a HLA DR3 és a HLA DR4 antigének játszanak kiemelkedő szerepet a betegség öröklődésében.

A genetikai hajlam önmagában még nem biztos, hogy 1-es típusú cukorbetegséget okoz. A kórkép kialakulásához szükséges még néhány környezeti tényező (trigger faktor) is.

Ide tartoznak egyes vírusok (mumpsz, rubeola, citomegalovírus, Echo-vírusok, coxsacki), feltételezhetően a csecsemőkori tehéntej fogyasztás, valamint egyes, a béta-sejteket károsító szabadgyökök is.

Az 1-es típusú cukorbetegség kezelhető, de nem gyógyítható. Idejében elvégzett immunológiai és genetikai vizsgálatokkal csökkenthető a szövődmények kialakulásának esélye.

A 2-es típusú (felnőttkori) cukorbetegség alapja az, hogy a hasnyálmirigy által termelt inzulin nem képes megfelelő mértékben kifejteni vércukorszint-csökkentő hatását. Ezt nevezzük inzulinrezisztenciának, ami a cukorbetegség előszobáját jelenti.

Kialakulásához itt is szükséges a genetikai hajlam, de óriási szerepe van benne a nem megfelelő életmódnak is. Túlsúlyos személyek esetében drasztikusan emelkedik a 2-es típusú cukorbetegség megjelenésének esélye.

A jó hír az, hogy megfelelő étrenddel és rendszeres testmozgással sokat tehetünk a megelőzésért.

 

Mely ételeket érdemes kerülni?

A cukorbetegség kialakulásának esélyét drasztikusan növeli a túlzott kalóriabevitel. Ha csak tehetjük, ne fogyasszunk magas glikémiás indexű, a vércukrot drasztikusan megemelni képes élelmiszereket. Ide tartozik az összes hozzáadott cukrot tartalmazó étel, a cukor- és gabonaalapú szénhidrátok (tésztafélék, kekszek, kukoricapehely stb.). Kerüljük a magas fruktóztartalmú szirupokat, a hidrogenizált olajokat is.

Ne fogyasszunk túl sok telített zsírt sem (állati eredetű zsiradékok, zsíros felvágottak, tojássárgája), mert – bár ezek nincsenek jelentős hatással az inzulinszintre – nagyban hozzájárulnak a nem kívánt zsírpárnáink gyarapodásához.

 

Vigyünk be elegendő ásványi anyagot!

Bár az elégtelen ásványi anyag bevitel és a 2-es típusú cukorbetegség között nem feltétlenül van közvetlen összefüggés, nagyon fontos, hogy szervezetünk megfelelő működésének érdekében elegendő mennyiségű mikrotápanyagot fogyasszunk.

A magnézium legjobb természetes forrásai: búzakorpa, búzacsíra, kesudió, szója, illetve az olajos magvak többsége.

Krómot jelentős mennyiségben tartalmaznak a teljes kiőrlésű gabonák, a sörélesztő, illetve a húsok és a hüvelyesek.

Cink legnagyobb koncentrációban szintén a húsokban, a májban, tojásban, a sörélesztőben, valamint a napraforgó- és tökmagban fordul elő.

 

A testmozgás létfontosságú

A 2-es típusú cukorbetegség előtti inzulinrezisztens állapot nagyban függ az egyén testzsírszázalékától. Törekedjünk arra, hogy kiküszöböljük a fölös zsírpárnák kialakulását azzal, hogy – a finomított cukrok és telített zsírok fogyasztását mellőzve – hetente legalább három alkalommal sportolunk.

A rendszeres sport gyorsítja az anyagcserét, ezáltal megakadályozhatja az elhízást. Legjobb, ha aerob (gyaloglás, kerékpározás) és anaerob (súlyzós gyakorlatok) mozgásformákat is végzünk, mert így lesz maximális hatásfokú a zsírégetés, továbbá a test izom-zsír aránya is kedvezőbb lesz.

Ha már inzulinrezisztens állapotban vagyunk, nem szabad kétségbe esni. A folyamat ekkor még visszafordítható, ha odafigyelünk az étrendünkre, és rendszeresen mozgunk. Ahogyan a testsúly zsírtartalmának emelkedése növeli az inzulinrezisztenciát, már egy kilogramm súlyveszteség után javul az inzulinszint.

 

Lektorálta: Dr. Ács Gábor, oxyológus

No thoughts on “Hogyan előzhető meg a cukorbetegség?”