________________

infoblokk_kedv_final_felso_cmyk_ESZA_r.jpg

Ügyfélfogadás

Egészségfejlesztési Iroda (EFI) Ügyfélfogadása

 

Hétfő: 9.00-16.00
Kedd: 9.00-16.00
Szerda: 9.00-18.00

Csütörtök: 9.00-16.00
Péntek: 9.00-12.00

Az egészséges szem érdekében

Egyre több munkakör korlátozódik napi több órás számítógépes tevékenységre, és mindemellett a szabadidőnknek is egyre nagyobb hányadát hasítja ki a monitor bámulása. Az emberi szem viszont nem arra lett kitalálva, hogy órákig ugyanarra a pontra összpontosítson.

 

 

 

Ha naponta sok órát töltünk a gép előtt, kialakulhat számítógépes-látás szindróma (computer vision syndrome – CVS), melynek legjellemzőbb tünetei a szemszárazság, fejfájás és kimerültség. A szakemberek nem képviselnek egységes véleményt azzal kapcsolatban, hogy ez valódi betegségnek tekinthető-e, de tény, hogy látószervünknek nem tesz jót a számítógép előtt töltött nap. Ehhez viszont magának a gépnek vajmi kevés köze van, hiszen a problémát az jelenti, hogy a szem tartósan egy pontra fókuszál, és a természetesnél jóval kevesebbet pislogunk.

 

Mit tehetünk szemünk egészségéért?

 

Rendszeresen vegyünk részt a szűrővizsgálatokon! Évente egyszer érdemes megnézetni szemeinket, hogy az esetleges lappangó betegségeket még idejében kiszűrhessük.

Fontos, hogy minden órában legyen néhány perc, amikor feláll a géptől, és távolabbi pontokra összpontosít. Mozgassa meg elgémberedett izomzatát is. A megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztása szemünk egészségére is jótékony hatással van.

 

Ha az orvos szemszárazságot állapított meg, használjon szemgélt, vagy nedvesítő műkönnycseppet. A számítógépes munkát végzőknél gyakran lép fel ez a panasz, mivel sokszor annyira összpontosítanak, hogy elfelejtenek pislogni. Normál esetben 5-10 másodpercenként kellene pislognunk, hogy elegendő nedvességet biztosítsunk szemünknek. Szemszárazság kialakulását elősegíthető a szennyezett levegő, cigarettafüst, és egyes gyógyszerek is (vízhajtók, antidepresszánsok, antihisztaminok).

 

Fogyasszunk bőségesen a szemre jótékony hatású vitaminokat, ásványi anyagokat. Különösen fontos szerepe van ekkor az A-, C- és E-vitaminoknak, a béta-karotinnak, a cinknek és a szelénnek. A-vitamint magas koncentrációban tartalmaznak egyes tengeri halak, a máj és a tojássárgája; C-vitamin szinte az összes zöldségben és gyümölcsben (elsősorban a citrusfélékben) előfordul, míg legjobb E-vitamin forrásaink a növényi olajok. Béta-karotint a sárgarépában, sárgadinnyében és spenótban, cinket a marhahúsban, a lencsében és a tökmagban, szelént pedig a teljes kiőrlésű gabonafélékben és a tenger gyümölcseiben találunk számottevő mennyiségben.

 

Szemünk egészségvédelme az UV-sugarak káros hatásaira is terjedjen ki! Erős napsugárzásban használjunk kalapot, de ennél is jobb, ha speciális, UV-szűrő napszemüveget használunk. A káros sugarak rosszindulatú bőrelváltozásokat okozhatnak a szem környékén, hozzájárulnak a szürkehályog kialakulásához, és tartós látásromlást is előidézhetnek.

 

Mindig olyan szemüveget vagy kontaktlencsét hordjunk, amely látásunkhoz megfelelő. Csak optikailag tökéletes lencsét használjunk, és ha nem vagyunk biztosak benne, hogy megfelelő-e, mindenképp konzultáljunk kezelőorvosunkkal!

 

Lektorálta: Dr. Ács Gábor, oxyológus

No thoughts on “Az egészséges szem érdekében”