________________

infoblokk_kedv_final_felso_cmyk_ESZA_r.jpg

Ügyfélfogadás

Egészségfejlesztési Iroda (EFI) Ügyfélfogadása

 

Hétfő: 9.00-16.00
Kedd: 9.00-16.00
Szerda: 9.00-18.00

Csütörtök: 9.00-16.00
Péntek: 9.00-12.00

Hogyan kezelje a család a koronavírus okozta átmeneti állapotot?

Hogyan kezelje a család a járvány okozta átmeneti állapotot?

Ez a cikk abban próbál segíteni, hogy hogyan kezeljük a járványhelyzetet és hatásait a családban, mit és mennyit mondjunk a gyerekeknek.

Nem egyszerű most világos tanácsot adni, mert az embereket máshogy érinti ez a helyzet- egyszerű példa erre, hogy valakinek a bezártság „home office” jelentette a problémát, másoknak a munkahely elvesztése, vagy pedig épp a fokozott terhelés a munkahelyén. Valakinek az, hogy elvesztette az albérletét, vannak, akiknek a digitális oktatás. Valakinek az, hogy elmaradt az esküvője, valakinek a nyaralás, más embereknek a műtétje. Valakinek az a probléma, hogy nagyon fél a betegségtől, másoknak pedig épp az, hogy a többiek miért félnek.

Ami azonban biztos: közös érdekünk az, hogy minél hamarabb új egyensúlyt találjunk, ami nem működik csakis akkor, ha elfogadjuk, hogy valami változott, és alkalmazkodnunk kell, lehetőleg úgy, hogy hogy összehangoljuk a személyes céljainkat a másokéval.

 

 

 

Mit mondjunk a gyermeknek a koronavírusról?

A gyerek sokféle helyzethez jól tud alkalmazkodni: képes az egészen szokatlan, szélsőséges körülményeket is játékosan felfogni, és nem sérül a biztonságérzete, kiegyensúlyozottsága. Ha a szülő képes biztonságot sugározni, és gyerekként kezelni őt ebben a helyzetben, akkor természetesnek veszi a gyermek is az új szabályokat.

Mit tegyen és mit ne? -Útmutató Deliága Éva gyermekpszichológus tanácsai alapján:

  • Tanítsa meg a gyereket a megfelelő viselkedésre. Például: alapos szappanos vagy fertőtlenítőszeres kézmosás, tüsszentés a könyökébe, orrfújáskor az elhasznált papírzsebkendőt azonnal a kukába dobni, a kezével ne nyúljon a szájába, a szemébe, az orrába vagy az arcához.
  • Magyarázza el az új szokások fontosságát, ok-okozati összefüggéseket.Ne csak elvárja a gyerektől, hogy engedelmeskedjen. Például: azért kell kezet mosni, mert az megöli a vírusokat, így nem leszünk betegek.
  • Ne fenyegetéssel vegye rá a gyereket arra, hogy mosson kezet és tartsa be a biztonsági előírásokat. Megindokolhatja, hogy ez miért elengedhetetlen, de ne ijesztegesse végletes kimenetellel.
  • A gyermeknekéletkorához és fejlettségi szintjéhez illő magyarázatokra van szüksége. Például: „Van most egy betegséget okozó vírus, ami miatt most itthon maradunk, hogy ne kaphassuk el. Gyakran megmossuk a kezünket, mert így tudunk védekezni a vírus ellen, ami elpusztul az alapos szappanos kézmosástól. Itthon biztonságban vagyunk, és ha ilyen óvatosak leszünk, egészségesek maradunk.”
  • Fogalmazzon tömören, egyszerűen, hangsúlyozva a megtartott kontrollt és biztonságérzetet. Ne árassza el a gyereket információval, adatokkal, mert ez fokozza a veszélyérzetét. Nem szükséges tudnia a gyereknek, hogy hány koronavírussal fertőzött van az országban, vagy hányan haltak meg pontosan.
  • Válaszoljon röviden a gyerek kérdéseire. Nem a száraz közlés a lényeg, hanem az, hogy szavai nyugalmat, természetességet sugároznak.
  • A felnőtteknek szóló, vírussal kapcsolatos tartalmakat, a híradót ne engedje a gyereknek nézni, hallgatni- inkább nézze meg csak ön, és adja át az ott hallottak lényegét a gyermek szintjén.
  • Próbálja kideríteni, hogy mit tud a gyerek a vírusról. Sok gyerek innen-onnan hall dolgokat, és az alapján zűrzavar lehet a fejükben. A félinformációk nagyon sok szorongásnak adhatnak táptalajt, a téves, félreértett információt el kell magyarázni.
  • Ne beszéljen a gyerek füle hallatára arról, hogy mennyire kétségbe van esve, és nem tudja, mit tegyen. Ha érez ilyet, ezt ne a gyerek előtt kommunikálja. A gyermek is felfogja, ha szülőből árad a feszültség.
  • Ne legyenek a vírussal kapcsolatban tabu témák (pl. halál, munkahely elvesztése), őszintén válaszoljon a gyerek minden kérdésére az ő szintjén, szem előtt tartva, hogy a cél a megnyugtatás.
  • A betegség kapcsán előtérbe kerülhet a halál témája. Nyugtassa meg a gyereket, hogy az Önök családja nincs veszélyben és hitétől és világnézetétől függően beszélhet neki arról, hogy mi történik a halál után.

Hosszabb otthontartózkodás estére:

  • Állítsa helyre a gyerek biztonságos világba vetett hitét.Beszélhet arról, hogy bízik benne, hogy a tudósok és az orvosok hamarosan megtalálják a vírus okozta megbetegedés ellenszerét.
  • A gyerekeknek szükségük van a minőségi időre a családdal- az otthonlétet próbálják meg vakációnak felfogni.
  • Az otthonlét idejét használja ki! Legyen napirendjük, éljenek kiszámíthatóan.
  • Tervezzen neki elfoglaltságokat, kínáljon fel tevékenységeket, ne várja el, hogy egész nap lekössék magukat egyedül a lakásban.
  • Igyekezzen mozgásos játékokat is kitalálni: ugrálás, tornázás, tánc, biciklizés- ezekhez nem kell messzire menni.

pl.: Lufifújás: Figyelj, kicsim, elég mára, hagyjuk a küzdést! Ránk fér egy kis lazítás, nem igaz? Háromra fújjuk fel magunkat hatalmas lufivá! 1-2-3, ide nézz! Járjatok mókásan, pöffeszkedve, nagyokat lélegezve és bent tartva a levegőt! Most pedig 3-2-1, pukkanjunk ki! Szaladgáljatok, pörögjetek keresztbe kasul, amíg ki nem fogy belőletek a levegő, majd óvatosan hulljatok a földre, mint egy leeresztett lufi.

Leszakad a híd: Szülőként négykézlábra ereszkedsz, és te leszel a híd. Hívd a gyereket, hogy bújjon át alattad. Figyelmeztesd, hogy amikor épp alattad jár, rá fog szakadni a híd, de nem kell megijedni, mert az a játék lényege, hogy ki kell alóla szabadulnia. Értelemszerűen ne nyomd agyon, de azért ne is könnyítsd meg a dolgát! Annyira szorítsd, hogy a kikúszás, szabadulás nem jelentsen se túl kicsi, se túl nagy kihívást számára.

Sárkánylehellet: Tegyél az asztalra 3-5 kettéhajtott A/4-es lapot, helyezz közéjük plüss vagy legófigurát, és kérd meg a gyereket, hogy legyen tűzokádó sárkány! Na lássuk mekkora erőd van! Szét tudod-e rombolni a papírkerítést, és ki tudod-e szabadítani a barátodat? Vegyél egy jó mély levegőt, szárnyaidat tárd ki, nyisd nagyra a szemed, és FÚÚÚÚÚJD! (forrás: https://www.spiribuuu.com/hu/)

Otthon tanulás

Reméljük, hogy az idei tanévet a megszokott módon kezdjük, de fel kell készülnünk esetleg arra is, hogy szülőként, a munka melltett, az otthoni tanulásban is segíteni kell a gyereknek. Ezek a tanítási- és lélektani módszerek -egy kis egyénre szabással- minden gyerek esetében hasznosak.

Alapszabályok Gyarmathy Éva pszichológus módszertani útmutatója alapján

1. Egyértelmű határok, tiszta szabályok.Például: egyszerre egyféle módszert segítsünk neki jól megérteni; a szabályokat igyekezzünk következetesen, minden egyes alkalommal betartani, amíg a gyerek magától nem tudja, hogy mi a feladata.

2. Türelem – Kevesebb=több.Például: ne terheljük túl sem a tanulásban, sem a mindennapi teendőben, mert ez akadályozza a hatékonyságot; az ismétléssel nem szabad időt spórolni, legyen inkább lassabb az alapozás, hogy később is megmaradjon, és építeni tudjon rá a gyermek; a szabályokat is fokozatosan vezessük be, addig ne legyen új szabály, amíg az előző nem rögzült.

3. Tevékenységben tartás. Például: igyekezzünk minél aktívabbá tenni a tanulást, hangosan mondani, járkálás közben ritmushoz kötni a szöveget, mondókát kitalálni; próbáljunk kevés üres időt hagyni, olyan értelemben, hogy a gyerek tudja, hogy mit-meddig kell csinálni, mikortól kezdődik az az idő, amikor azt csinál, amit akar, és erre emlékeztetni, amíg meg nem tanulja a napirendet.

Ha szülő és a világ kiszámítható, és egy megszokott rendszer szerint működik (legyen az bármilyen), a gyerek biztonságban érzi magát, bármi történjen a külvilágban. Épp a kiszámíthatóság sérül most könnyen, a szülők is még csak most tájékozódnak, alkalmazkodnak, és próbálják kitalálni, hogy mi várható a következő hetekben. Tehát szülőként először foglalkozzanak saját aggodalmaikkal (is), ha azokat sikerül kezelni, akkor fogják tudni a gyermekek esetleges aggodalmát is csillapítani. A gyermek számára a lelkileg egészséges szülő a legnagyobb ajándék. Amennyiben úgy érzi, hogy maradt még kérdése, vagy lelki egészségével kapcsolatban szakemberrel szeretne konzultálni, a Hajdúhadház Város Önkormányzata és az AESCULAPIUS - 2000 BT együttműködésében az EFOP-1.8.20-17-2017-00034 azonosító számú „A mentális egészség fejlesztése Hajdúhadház városában” című projektkeretein belül megtehetni.

Ingyenes Egyéni Pszichológiai Tanácsadásra személyesen az Önkormányzat Épületében az EFI Irodában (Bocskai tér 1.) jelentkezhet, vagy az alábbi elérhetőségek egyikén.

Telefonszám: 06-52-583-417

                      06-30-832-6695

E-mail:Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

            Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

     Csűri Liselotte

Forrás (és további érdekességek a témában):

[1.] http://pszi.hu/krizishelp/

[2.] https://gallerypsziche.blog.hu/2020/03/18/hogyan_gondoskodjunk_jol_magunkrol?fbclid=IwAR3lvYLyzq9ZxzXUcpHlNeJv7fJAm8iDWRBFticuIo6aAiAOPKVFyZgcv7o

[3.] https://www.spiribuuu.com/hu/blog/www.spiribuuu.com/hu/blog/www.spiribuuu.com/hu/blog/www.spiribuuu.com/hu/blog/www.spiribuuu.com/hu/blog/www.spiribuuu.com/hu/blog/www.spiribuuu.com/hu/blog/www.spiribuuu.com/hu/blog/jatekos_indulatkezelesi_modszerek_karantenba_szorult_gyerekeinkhez?fbclid=IwAR0QeqV2OlLEP_N-gnC8A7WIaosBr2axAV_j9HCFfjapVdLF2Rs7-qUaF5Y

[4.] https://infostart.hu/belfold/2020/05/30/gyarmathy-eva-ez-a-szornyszulott-se-nem-tavoktatas-se-nem-digitalis?fbclid=IwAR0jMxYG_ffn-NLPLAu-xl0KLNLBJeFHbupAT9JlXk-2W7mmNNPo8A_Hypw

[5.] http://ckpinfo.hu/2020/04/03/atipikus-es-otthon-tanul-gyarmathy-eva-modszertani-utmutatoja/?fbclid=IwAR0tdOJsJUypRLDNow7-itK4hwQnIiTpqHJAp4LNt_5GBkkaFH2XUsyf0mM

[6.] https://www.elte.hu/content/pszichologusok-tanacsai-a-jarvanyugyi-intezkedesek-idejere.t.20742

[7.] https://mta.hu/tudomany_hirei/hogyan-tartsuk-ossze-a-csaladot-a-jarvanyhelyzetben-110609

[8.] https://mindsetpszichologia.hu/hogyan-legyunk-eleg-jo-szulok-a-koronavirus-idejen

[9.] https://deliagaevagyermekpszichologus.blog.hu/2020/03/11/kenyszer_vakacio

[10.] https://unicef.hu/blog/hogyan-tudjak-a-szulok-atsegiteni-gyermekuket-a-koronavirus-okozta-vesztesegeken

[11.] http://mdoe.hu/digitalis-oktatas/praktikus-tanacsok-szuloknek/

No thoughts on “Hogyan kezelje a család a koronavírus okozta átmeneti állapotot? ”